A texasi láncfűrészes mészárlás és Az utolsó ház balra után a hetvenes évek legelejének egyik újabb kultikus szociohorrorját érte utol a hollywoodi remake-hullám. George A. Romero korai gyöngyszeméből a nagyvásznon a szintén a hetvenes évek paranoia-filmjeiből táplálkozó Gondolatbűnökkel debütált Breck Eisner rittyent a trailer ígérete szerint tökös és stílusos kisvárosi rémfilmet, amely láthatóan elmozdítja az eredeti vírusmozi műfaját a 28 nappal később nyomán megjelent kortárs zombifilmek irányába.

 

 


 

Annak fényében, hogy Romero filmje nélkül Danny Boyle munkája is másképp nézne ki, utóbbi meglehetősen izgalmas gesztus. A modern zombifilm megteremtője a „Trixie”-nek becézett dühkórral fertőzött kisváros történetét 1973-ban mértani pontossággal illesztette zombi-kvadrológiájának első két epizódja (az 1968-as Az élőholtak éjszakája és az 1978-as Holtak hajnala) közé, és mintegy mellékesen kijelölte a műfaj fejlődésének egyik lehetséges további csapásirányát. Utóbbi kiváltképp a zsáner jelen állapotát tekintve válik igazán jelentősségteljessé, mikor a műfaj olyan sajátos mutációi, mint a 28 nappal később, a Pontypool vagy a Carriers már nem hagyományos értelemben vett élőhalottakkal, hanem egy-egy különös kórság áldozataival operálnak, eközben megtartva a zombifilm cselekményelemeinek és motívumkészletének jelentős részét, az alműfajon belül is megteremtve egy egészen életképesnek tűnő szubzsánert és feladva a leckét a viszonylag szigorú és precíz kategorizáláshoz szokott műfajelmélészeknek. (Lásd a horroristák körében pár sör után rendre előbukkanó „ez most hogy zombifilm, há’ nincsenek is benne zombik, te gyökér” standard vita-és verekedés-indító felvetését.)
De a The Crazies újbóli előkerülése nem csak abból a szempontból kézenfekvő, hogy korát évtizedekkel megelőzve, megalapozott egy, az ezredfordulón kivirágzott trendet. A hetvenes évek szociálisan és politikai kérdésekre is igen érzékeny horrorfilmjei előszeretettel nyúltak általános társadalmi kérdésekhez: a fent említett két kulcsfilmen túl ide sorolhatjuk a mai napig előszeretettel moralizáló Romero munkásságának jelentős részét (az eredeti The Crazies-ben is bőségesen találunk reflexiókat mind a vietnámi háborúra, mind pedig az inkompetens vezetéssel szembekerülő átlagpolgár problémájára), de az évtized olyan alapvetései, mint a nagyvárosi elidegenedést körüljáró 1977-es A testrablók támadása, a társadalmon belüli osztály- és kulturális különbségeket exponáló Gyilkos túra, vagy az őslakosok helyzetében és a környezetszennyezés ügyében egyaránt állást foglaló Prófécia sem mentek el szó nélkül a társadalmi problémák mellett. Ezen attitűd és a preferált tematikák újbóli előkerülése tömegfilmes lakmuszpapírként ugyanúgy az amerikai társadalom belső feszültségeit jelzik, mint jelezték három évtizeddel ezelőtt: amikor már a horrorbörleszkben utazó Sam Raimi is általános társadalmi tanulságokkal terheli legfrissebb őrületét (Pokolba taszítva), Ronald Reagan baltával hadonászik (The Tripper, poszt-apokaliptikus mozik sora vizionálja egy világrend végét és Richard Kelly is a hetvenes évekhez való visszanyúlásban látja az önkifejezés legszerencsésebb eszközét (A doboz), akkor gyanús, hogy talán ugyanott vagyunk, mint harminc éve. Vagy még lentebb.

 

Sepi

 

 

sepi


Címkék: film horror trailer the crazies breck eisner

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr901792776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pijer (törölt) 2010.02.26. 19:10:52

tördeljétek a sorokat kérlek, ez így olvashatatlan

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.02.26. 21:12:01

Win 7-en és Vistán olvasható, szerintem XP-n is be lehet állítani...

Pijer (törölt) 2010.02.26. 21:38:15

@parakovacs bemutatja: vistán mindhárom böngésző bénázik, és nem tördelve mutatja... na mindegy, túlélem azért :)

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.02.26. 22:27:03

A szívünk fáj, de ezentúl majd jobban tördelünk:)

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2010.02.27. 16:02:28

a Variety elegge jot irt a filmrol, pedig vhogy nagyon vartam, h kemeny kritikat fog kapni, ez lehet jo elojel :P

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.03.01. 12:51:30

Ez az ember nem nagyon csinált jó filmet, a Szahara rémes volt (könyvben nagyon jó), a Gondolatbűnök meg pocsék. Remélem itt összekapta magát

Photoshop Guru · http://photoshop-tutorialok.blog.hu/ 2010.03.03. 17:44:58

tetszik a blog, jó posztokat írsz, csak í]y tovább!

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.03.03. 18:39:51

@bowlingking: hatan dolgozunk ezen a blogon... nemsokára kiteszek egy impresszumot, de mivel most csatlakoznak hozzánk még ketten, egy kicsit várok.
De tolmácsolom a többieknek!

bandiblog 2010.03.05. 23:10:28

Megnéztem, nagyon rossz sajnos. Pedig az elképzelés nagyon tetszett, hogy nem a teljesen hihetetlen élőhaottakkal ijesztget, hanem csak simán bekattannak az emberek. De kiszámíthatóak a fordulatok és semmi, de semmi új ötlet nincs benne. Uncsi. A Pontypool-t néztem utoljára, az zseniális volt, úgyhogy biztosan magasak voltak az elvárásaim. De ezzel együtt is pff.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.03.06. 06:17:58

@bandiblog: sajnos benne volt a pakliban az eddigi filmjei alapján...

bolomba (törölt) 2010.03.26. 17:19:05

megneztem es nagyon jo. az elmult idok egyik legjobb ilyen temaju filmje. meg a szineszek is jol jatszak. emellett kivetelesen azt kell, hogy mondjam, jot tett a politikai fennhang hatterbe szoitasa. pontozzak? lofaszt. nezzd meg!
süti beállítások módosítása