- Pontypool (2009. R.: Bruce McDonald) -

 

Egy jeges-havas Valentin-nap sötét hajnalán Grant Mazzy (Stephen McHattie) műsorvezető igyekszik a munkába, Ontario tartomány Pontypool nevű kisvárosának egyik kereskedelmi adójához. A szebb időket látott rádiós töménnyel melegít a lélekölő melóra: ma is arról cseveg majd hallgatóival, vajon mikor kell hívni a segélykérő telefont, vagy hogy időben indulnak-e az iskolabuszok.

 

 

 

Pár óra alatt azonban kissé felgyorsulnak az események a vérunalmas városkában. A stúdióba érkező telefonokból úgy tűnik, különös járvány szabadult el a környéken. A betegséget a jelek szerint bizonyos szavak terjesztik, a fertőzöttek zombivá lesznek. (Rövid kitérő: azt ugyan nem állítanám, hogy a kanadai horror-rendezők szabadidejükben kortárs magyar szerzőket olvasnának, de tény, hogy a nyelvvel terjedő vírus ötletét én először Spiró György T-boy címen kiadott rémnovelláinak egyikében olvastam.) Az élőhalottak fejében a fertőzött szavak hatására ugrálni kezd a CD, és onnantól csak értelmetlen szavakat, szótöredékeket visszhangoznak.

 

 

Praaa, ismétli vagy tucatszor az egyik szerencsétlen bekattant.

A zene (Claude Foisy) kellően feszült, a csudás nevű Miroslaw Baszak operatőr remek, olykor dokumentarista fekete-fehérre váltó képsorokat filmez, az egyetlen (zárt) helyszínnek köszönhetően a légkör rendes horrorhoz méltóan nyomasztó.

Egy idő után mégis azt érezzük, valami nagyon nincs rendben.

A szereplők angolról egy idő után franciára váltanak, német szövegek, olasz mondatfoszlányok úsznak a levegőben. A hűtőmágnesekre írt szavakból értelmetlen mondattöredékek állnak össze, a kamera elidőz az üzenőtábla zagyva falfirkáin. Agyament párbeszédek, szélütött mondatok.

Mi a szar ez az egész?

 

 

McDonald nem akar a szájunkba rágni semmit, de szerencsére azért ad némi fogódzót, mielőtt megtapossuk a DVD-lejátszót, és szilánkosra rúgjuk a képernyőt. Először egy Roland Barthes-citátum lesz gyanús, mert azért azt ismerjük el, klasszikus zombifilmekben viszonylag ritkán röpködnek aranyköpések a híres francia szemiotika professzortól, aki a múlt században szép esszéket írt a költői – értsd: emberi – nyelv széthullásáról. És amikor a film vége felé a stúdió dohányzóasztalán meglátunk egy rinocérosz-szobrot, akkor már nagyjából minden világossá válik, utólag értelmet nyer az értelmetlenség, rend születik a káoszból. Mert az álmoskönyvek szerint a nyelvi zűrzavar plusz orrszarvú együtt csakis Eugéne Ionescóra, az abszurd dráma apukájára, a Rhinocéros írójára utalhat. Innentől kezdve minden világos: a Pontypool lényegében az abszurdot keresztezi a zombikkal.

Nem kenyerünk az irodalomelmélet, ezért az abszurdról itt csak annyit: Ionesco első darabját, A kopasz énekesnőt állítólag egy angol társalgási nyelvkönyv banális példamondatainak hatására írta. (Az abszurd magyar zsenije, Örkény István pedig a következőket mondta legnagyobb színpadi sikere, a Tóték kapcsán: „És írtam egy tragikomédiát (…), mely az első szótól az utolsóig közhelyek egymásutánja. Sőt még a drámát befejező, a katarzist előidéző mondat is így hangzik: (…) Fiam! Fiam! Egyetlen kicsi fiam! Ha a közhely fokozható volna, ennél közhelyebbet már képzelni sem lehet.”)

A forgatókönyvet szerző Tony Burgess pedig a kereskedelmi rádiók szöveghulladékaiból pakolja össze a maga világát. A Zap gyümölcslé frissít. A Szent Lukács templom mindenkit szeretettel vár az Eszter könyve bábelőadására. A Kwarta Lake sírkövek örökéletűek.

Az emberi szónak itt már nincs helye. Az adás producere (Lisa Houle) a történet egy pontján ki is oktatja Mazzyt, az ő dolga csupán annyi, hogy a reklámblokkok előtt rövidre zárja mondókáját.

Mazzy azért végül mégis megpróbálja megmenteni a világot, meg persze a szavakat. Nullázzuk le mindet, gondolja, s ha már úgysem értjük őket, adjunk nekik új jelentést. A tűz, az szín, szavalja az éterbe. Az ég egy személy. Az öl csók.

A Pontypool nyomasztó parabola egy jelentést, érzelmet, értelmet vesztett világról.

McDonald a film végén egy utolsó csavarral még a műfajból is kilép. Már lement a stáblista, amikor az utolsó utáni képsorokkal a film horrorból egy Bonnie és Clyde-stílusú gengszterfilmre vált.

 

 

Mi meg nézünk bután magunk elé. Aztán beakad a CD a fejünkben, és csak motyogunk, akár egy agyhalott zombi.

Az öl nem öl.

A sárga az túlzsúfolt.

A barátok igék.

Praaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

 

 

darida

 

Címkék: film horror pontypool

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr791710356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.01.28. 23:07:57

na azért a zombie strippers sartre és nietzshe idézetei is megérnek egy misét, ezt még nem láttam, de úgy érzem pótolni kell

klikk ide · http://www.ejatekok.com/ 2010.01.28. 23:10:36

Mekkora bréje van a az orrszarvúnak :)

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2010.01.28. 23:45:39

Ennek semmi értelme. Vagy már aludnom kéne.

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.01.28. 23:57:11

Ez egy jó film volt csak egy kicsit dühítő azért , hogy ilyen sefülesefarka zagyvaság a vége... De azért jó.

Darkcomet 2010.01.30. 12:35:59

Kib@szott jó film! Gyakorlatilag vértelenül teremt olyan feszültséget, amihez más filmeknek brutális jelenetekre van szüksége. Igen merész húzás volt az alkotóktól egy gyakorlatilag párszereplős, egyhelyszínes "kamara horrort" forgatni, mert ha rosszul nyúlnak hozzá, baromi nagy unalomba és nevetségességbe fulladhat az egész próbálkozás, de itt jól vették az akadályokat. Egyébként az én értelmezésem szerint, a helyi rádió műsorvezetője volt az események kirobbantója, és a film arról is akart szólni, hogy minden szavunknak súlya van, még ha nem is mindig vagyunk tudatába. A film igazi megértéséhez ajánlom mindenkinek ezt a Wikipedia bejegyzés elolvasását: hu.wikipedia.org/wiki/Memetika

bolomba (törölt) 2010.01.31. 15:07:55

hat 2008 egyik legjobb filmje volt. felall, tapsol, kritika elott meghajol, megkoszon. (bazdmeg tenyleg a T-Boy, hogy miota… pffff)

kill is kiss
kill is kiss
kill is kiss
süti beállítások módosítása