Paranormal Activity (r.: Oren Peli, USA, 2007.)

 

Nagy átlagban igaznak mondható, hogy minél kevesebbet ért valaki a feszültségteremtéshez, annál több speciális effektre, űrből érkező szörnyre és vérre van szüksége ahhoz, hogy összehozzon egy horrorfilmet, nem véletlen ugyanis, hogy a legnagyobbak megelégednek a minimális eszközökkel, és mégis égve hagyjuk éjszakára a villanyt, ha megnézzük filmjeiket.

 


 

Oren Peli ezzel a filmjével egyértelműen bejelentkezett a legnagyobbak táborába, a Paranormal Activity ugyanis klasszikus hideglelős film, a Blair Wich Project direkt amatörizmusát sikeresen ötvözve a Poltergeist feszültségével. Jelentést sikerült adni olyan jelentéktelen dolgoknak, mint egy ajtó megmozdulása, vagy valami zaj a földszinten, és mindezt úgy, hogy még a zenét sem hívhatta segítségül a rendező, mert zene az nincsen.
A szituáció rémesen egyszerű: van egy lány, akit már gyermekkora óta kísértenek bizonyos paranormális jelenségek, és van egy pasija, aki hisz ugyan a dologban, de érdeklődése elsősorban technikai jellegű, ezért vesz egy kamerát, hogy rögzítse az eseményeket.


 

Ezen a kamerán keresztül látjuk a történéseket, azaz tulajdonképpen főleg a lányt, illetve néha a srácot is, amikor éppen állványról rögzítik éjszakáikat.
A film nagy részében nem történik semmi, és ez olyan félelmetes, hogy most is állandóan a hátam mögé nézek, amikor írom ezt a bejegyzést. Ebben a filmben sikerült leginkább ijesztővé tenni a semmit, talán a Cápa legendás nyitó képsorai óta.
Az események fokozatosan durvulnak, kezdve a furcsától, zavarótól, eljutva a borzalmasig, miközben végig sikerül megőrizni a színészek civilségét, nincs semmi manír vagy modorosság, csak reagálnak és működnek a közegben, ami egy lakás, egy normális, átlagos kétszintes lakás, ahol egy démon tevékenykedik.
A film különlegessége, hogy 11 000 dollárból készült, és hozott már b. 100 milliót, ami meglehetős megtérülésnek nevezhető, nem csoda, hogy Peli már el is készítette a következő alkotását, némiképp hasonló műfajban az 51-es körzetről, ahol – mint az köztudomású – ufókat tartanak bezárva Elvis Presley felügyeletével.

A film jó, nagyon jó, nézzétek meg (elméletileg a napokban jelenik meg DVD-n).

 

parakovacs


Figyelem! A lenti videókon az alternatív befejezés látható, ezért csak az nézze meg, aki már látta filmet, vagy nem zavarja, ha tudni fogja, hogyan nem fejeződik be! (Állítólag több ilyen is van, de mostanra leszedette a gyártó az oldalakról...)

 

 

bónusz:

 

Címkék: film horror dvd usa paranormal activity oran peli

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr351780929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Énszóltam 2010.02.22. 16:20:31

Mi végig röhögtük az egészet, amikor éppen nem unatkoztunk rajta.

cworm (törölt) 2010.02.22. 16:20:31

Ez az alternatív befejezés jó gagyi. Mondjuk az eredeti sem tetszett nagyon, de az még mindig jobb egy fél fokkal. Amúgy meg az egész film nagy para, nagyon befosatós!

Levéltetű 2010.02.22. 16:20:32

Ez a film unalmas és nevetséges volt. Szerintem. Olyan mintha főiskolások dobták volna össze egy kevésbé nívós kreatív táborban.

cworm (törölt) 2010.02.22. 16:20:32

Az feltűnt valakinek, hogy éjféltől pi-ig, azaz 3:14:15-ig állt ott a csaj? :D

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2010.02.22. 16:20:32

konkrétan 3 napig csak a kislámpám fénye mellett tudtam aludni a film után... egy darabig nem kívánom újranézni.
SPOILER WARNING
a legsokkolóbb nekem a csaj álldogálása volt éjjel az ágy mellett.

mcsa 2010.02.22. 16:20:32

Félelmetes ez a film... FÉLELMETESEN SZAR. Kerüljétek nagy ívben... :D

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2010.02.22. 16:20:32

Aki még sohasem látott áldoksis horrort, az be fog fosni rajta, tény. Aki legalább egyet látott tíz éve, annak nem.

mókuscickány 2010.02.22. 16:20:32

Najó, akkor leszek én az első. :)

kacce 2010.02.22. 16:20:32

Ugy tunik mar tul sok horrort lattam, mert en nem talaltam annyira parasnak ezt a filmet. Viszont kosz a belinkelt alternativ befejezest, halalra rohogtem rajta magam :)

KFV · http://korosfeltunesiviszketegseg.blog.hu/ 2010.02.22. 16:20:32

Én úgyszintén megnéztem ezt a "mesterművet", de a véleményem homlokegyenest ellenkezik a szerzőével.
A film egyszerűen unalmas. Minimális ijesztgetés, zörgés, "jön-a-láthatatlan-szellem-és-elrángat", hi-he-tet-le-nül OSTOBA szereplők. Abszolút nem viselkednek életszerűen, sablonosan sületlen megoldásokat választanak: SPOILER!!! Pl. a főhős férfi csak félig-meddig hisz a paranormális dolgokban, ezért a spiritisztát elhajtja, de maga (!) nekiáll idézőtáblával hadonászni... Emellé nem hisz a dologban, de azért nekiáll vadászni... SPOILER!!!
A kézikamerás, kis költségvetésű műfaj pedig lassan kezd elkopni: Blair Witch, Clooverfield (ez utóbbi még tetszett is), a spanyol REC (néhol tényleg ijesztő, de ez is csak a "váratlanul előugrik valami undorító szörny"-kategóriában), most ez... és nem tudnak igazán újat hozni.
Úgy gondolom - és ez nem a szerző ellen szól! - hogy aki az ilyen és ehhez hasonló filmektől félelmet érez, a megtekintés után is, az gyerekkorában túl sok ócska horrort nézett és ebből maradt vissza valami, illetve nem tudja teljesen elválasztani a valóságot a fikciótól.

bolomba (törölt) 2010.02.22. 16:20:32

asszony letiltott rola, asszonta szellemes filmet o nem. ordoguzossel is igy vagyok.

bldo 2010.02.22. 16:24:05

Sajnos nagyon nem értek egyet az itteni kritikával, szerintem ez egy feleslegesen túlhype-olt film, nulla hangulattal. Még a Blair Witch Projektnél is rosszabb, pedig akkor azt hittem, azt nem lehet alulmúlni. Kétdimenziós papírszereplők, klisés "ijesztések" - és amitől az egész a rossznál is rosszabb lesz: egy deka hangulat/feszültség nincs az egész filmben.

Még az a gonosz gondolat is megfordult a fejemben, hogy a DVD-megjelenés apropóján írt "szponzorált" bejegyzésről van szó, de hiába kerestem, nem találtam a kis (x)-et.

p.a.r.t.i.z.a.n 2010.02.22. 16:52:55

Annyira emlékeztet a Blair Wich Project-re, (nem a történet, hanem maga a film) hogy pont emiatt nem találtam annyira beszaratósnak.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.02.22. 17:09:52

Örülök, hogy megoszlanak a vélemények... Én rengeteg horrort láttam, de ez valahogy nagyon beszaratott, aminek lehetnek persze a filmen kívüli, pszichológiai okai is.

monduku 2010.02.22. 17:27:45

Rohadtul megbántam, hogy megnéztem. Nulla eredetiség és még a trailert is a REC traileréről másolták.

Persze, aki most lát először ilyen típusú filmet, annak lehet, hogy élmény.

azértmertcsak 2010.02.22. 18:17:50

még nem láttam a filmet

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.02.22. 19:16:25

Nem szeretem a fosatos dolgokat.
Mar attol fraszt kapk amikor bekapcsol a szobamban a termosztat kapcsoloja.

blueeyed333 2010.02.22. 19:59:48

nekem se jött be annyira, unalmas volt

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2010.02.22. 19:59:50

Annyira egy gagyerák film volt ez, hogy arra nincs szó. Egyszer ijedtünk meg a filmnézés során.

huvosvadasz · http://huvosvadasz.blog.hu 2010.02.23. 03:25:01

Rég nem láttam ekkora szart. Annak idején a Blair Witch-et szerencsésen elkerültem, más áldoksi horrort sem láttam, de ezt sajnos megnéztem, mert az idnexes kritika egyenesen áradozott róla.

Hát tényleg nagyon ijesztő, hogy egy láthatatlan ki tudja micsoda kopog a házban. Egy láthatatlan izé, ami azért nyomot hagy a lisztben. Egy láthatatlan hülye izé, ami nem látja a lisztet és belegyalogol.

Egy keményfejű faszi, aki az egyébként értelmetlen film logikája alapján az első perctől baromságokat csinál. Ráadásul az első félóra után tengeribeteg lettem, alig vártam, hogy vége legyen. Talán ezért is dühített annyira a befejezés: az derült ki, amit a film elején is lehetett feltételezni, hogy van egy szörny, ami gonosz. Hát ezért nem érdemes végignézni a 1.5 óra kamerarángatást.

Darkcomet 2010.02.23. 16:12:43

Ez nemes egyszeruseggel: ritka szar film. Aldokumentum filmnek is tragya. Mindenhogy pocsek. Egyszeruen szarul van felepitve, nem srofolja az ember idegrendszeret percrol-percre. Bepunnyad 1 orara, oszt 25 perc alatt akarja a vilagot megvaltani.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.02.23. 18:12:10

Szerintem meg mindenki köcsög, aki ekézi, nincs érzékenysége a modern filmművészethez és egyébként is egy egysavas vidéki bunkó.
Talán többet kellene moziba járni, parasztok...

Levéltetű 2010.02.23. 18:54:36

@parakovacs bemutatja: Bezzeg ha egy mondatba beleírtam volna sósavat és citromsavat, az már kétsavas lenne.

És mi ez a módi, hogy leanyázzuk azokat, akik nem értenek együtt velünk? Bloggazdaként?

bolomba (törölt) 2010.02.23. 18:58:31

@parakovacs bemutatja: akartam mar kerdezni, szuicid hajlamod van-e? :) vagy csak mostansag a vallas fele fordulasod bepal(osod)ott? :)

hogy en mekkora fasz vagyok, de legalabb jot nevetek.:)

megyek is inni.

amugy a filmet akkor se fogom megnezni, es en elhiszem, hogy kurva ijeszto. pont. mar attol is megijedek, hogy kimondom. brrrrrrrr.

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2010.02.23. 23:58:10

@parakovacs bemutatja: Ne legyél agresszív. Ez tényleg egy rakás fos. Járok moziba. Sokat.

nabazzmeg 2010.02.24. 08:00:42

még nem láttam, de Cloverfield alapján, nos nem az én ízlésem ez az amatőrkamerás szarakodás, ám akinek bejön hát szíve rajta.
Ízlésről vitatkozni a legnagyobb faszság.
Lehet, h. kinevettek, meg hogy szoft, de szerintem a "Másvilág" egy kibaszott jó szellemesdis film, kurva nagy csattanóval (bár lehet, hogy igazi horror fanok már az első 5 percben levágják a tematikát)
Szerintem nagyon szép példája annak, hogy vér, hullák, zene é sikolyok nélkül is simán be lehet szaratni a zembert pusztán a színek, fények (vagy azok hiánya) no meg furcsa szokások tálalásával.

S'hark · http://nekedvan.blog.hu 2010.03.07. 08:59:01

Gyerekek. ízlések és pofonok. Én konkrétan a Cloverfieldnek nem tudom mi lett a vége mert elaludtam rajta. Komolyan. Ez tetszett. És a leányzók közül ez egyik akivel megnéztük 3 napig nem aludt. Pedig amikor vége lett azt mondat, hogy nagyon unalmas volt.

Kismanóó. 2012.06.08. 14:49:58

Én még nem néztem meg,és nem is szándékozom megnézni.A barátnőm megnézte,vagy 5 napig nem aludt és azt mondta hogy nagyon unalmas film volt..az elsőt még nem láttam..a másodikat megnéztem..Nem pocsék film..Nekem ijesztő.szerintem azért nem kéne ennyire lebecsmérelni egy filmet.ilyenre sikerült. :DDD

Kismanóó. 2012.06.08. 14:50:59

@triumphator: ha ennyire félelmetes meg se nézem !! :DDD:||
süti beállítások módosítása