Geroge A. Romero 1968-ban egy szempillantás alatt sikeresen értelmezte újra (modernizálta) a zombikat fillérekből, hogy ezzel egy új szörnyet szabadítson a világra, mely szaporább és halálosabb, mint eddig bármi, illetve persze továbbra is alkalmas, hogy pellengérre állítson mindent, amit mi oly fontosnak és nagynak hiszünk a civilizációnkban.

 

 

1968-at írunk, mikor is a világ egyik felében tombol egy békés forradalom drogokkal és virágokkal, a másikban pedig maga a pokol, ahol katonák néznek egymással farkasszemet, a lehető legmodernebb technológiával, hogy elpusztítsák a másik eszméjét. Vietnám és a hippik egymás mellé helyezése talán nem a legeredetibb ötlet, hogy elkezdjünk Romero munkásságával foglalkozni, s ezzel a zombi evolúció második lépcsőfokával, de mindenképpen elengedhetetlen.

 

 

We’re coming to get you, Barbara!

 

Tehát ’68, s az Élőhalottak éjszakája (Night of the Living Dead, 1968) új ösvényre helyezi az egykor még vudu papokat kiszolgáló élőhalottakat.

 

 

Mondhatni Romero tökéletes érzékkel öltözteti újra e két lábon járó fenevadakat, rohasztja el húsukat, s kielégíthetetlen éhséggel ruházza fel őket az emberi hús iránt, mely az emberiség végét jelentheti. Barbara és testvére kalandjai (bár ez utóbbi szemszögéből enyhe túlzás) tehát az első lépések, melyek az apokalipszishez vezető úton történetek, de nem csupán a film kontextusán belül.
Egyáltalán nem kétséges, hogy a kor moziba látogató közönsége könnyedén ismerhetett rá az üres tekintettel csoszogó rémekben a Vietnámból visszatérő katonákra, vagy akár furcsa szögből rátekintve a hippi mozgalom fűtől és LSD-től megváltozott tudatú fiataljaira (mely persze nem fest reális képet erről, de az amerikai nyárspolgárok szemében e társítás könnyen elképzelhető).
A film meglepő sikere ellenére (talán az egyik legsikeresebb üzletnek tekinthető, hiszen gyártási költségének „rengetegszeresét” hozta vissza az évek alatt) 10 évet kellett várni, hogy Romero újra a témához nyúljon, s egy újabb perspektívával bővítse „saját” teremtményeinek olvasati lehetőségét. A Holtak hajnala (Dawn of the Dead, 1978) ugyanis zseniálisan hozza párhuzamba a zombikat az ész nélkül fogyasztó tömegekkel, s teszi ezt roppant profán és mégis zseniális módon, hiszen ahogy a halálból visszatértek végtelen áradata körbe veszi a túlélők birtokába került bevásárló központot, s mint vásárlási szándékukban kielégítetlen tengerként jelennek meg, az pontosan szíven találja ezt az egész „kultúrát”.


 

Persze könnyedén tekinthetünk az egészre úgy is, mint a kapitalizmus kritikájára, hiszen a kevesek dőzsölése a tömegek szenvedésével és nélkülözésével szemben alternatív értelmezését kínálja az alkotásnak. Ebben az esetben persze azonosulási problémákkal nézünk szemben, hiszen a film fináléját előkészítő fosztogató bandát jó színben feltüntetni ellent mond a jó ízlésnek (ami persze nem feltétlen akadály, mégis szükséges egy lélegzetvétel előtte).
Mindenesetre a záró képsorokban jégen és mindenhol „ünneplő” zombik bürleszkbe hajló élménye, talán az egész zsáner legviccesebb és mégis legfájdalmasabb momentuma. (Jegyezzük meg már talán itt, hogy Zack Snyder 2004-es remakeje – mely minden bizonnyal a legzseniálisabb Romero, de talán úgy nagy általánosságban is, újra forgatás – az egész képletet a hatványára emeli, s még mélyebbre vágja az egész társadalomba a fejszéjét, de térjünk vissza ide majd később.)
A harmadik rész előtt egy hétéves szünet következik, de az eltelt idő most nem válik a film javára. A hidegháborúra utalgató, s a vég elkerülhetetlenségét hirdető Holtak napja (Day of the Dead, 1985) nem állja meg a helyét az előzőekhez képest, s igazából érthetetlen, hogy miért.


 

A képlet úgy tűnik tökéletesen fennáll, igaz, azzal az előfeltevéssel, hogy már nincsen visszaút, a maroknyi túlélő már csak a föld alatt képes az élethez hasonlót produkálni, s igazából, már nem is a zombik jelentik az elsőszámú veszélyforrást (akik közben üres hüvelyekből névvel rendelkező valakik lettek), hanem az élők.
A filmmel szembeni ellenvetés talán a zsáner túllépéséből fakad, mely tovább folytatódik a Holtak földjében (Land of the Dead, 2005). Itt nem csupán egy zombi az emberektől tanulva válik hozzánk hasonlatossá (anamnézis?), hanem egy egész csoport kommunikál, él és áll bosszút rajtunk, mely aztán tényleg felrúgja a zsáner minden szabályát, annak ellenére, hogy tökéletesen logikus lépés az előzmények tükrében.


 

A történetben elhelyezett utalások persze azt sejtetik, hogy csupán a Bush-rendszer szurkálásáról van szó, de véleményem szerint, ha ez valós is, sokkal izgalmasabb és félelmetesebb az emberiség elszakadási képtelensége a jól bevett szokásoktól. Jöhetnek zombik, vagy akármi, mi nem értékelünk újra semmit, s körömszakadtáig ragaszkodunk a kényelemhez, társadalmi berendezkedésünkhöz (mondhatni az eddig megfogalmazott kritikai mozzanatok ismétlődnek és tömörülnek be a játékidőben két trancsir közzé).

 

 

Újratöltve

 

Romero eddigi zombifilmjeinek legfiatalabbika első ránézésre behódolva az új szeleknek egy kézi kamerás dokkumentarista köntösbe öltöztetett alkotás, mely ráadásul újra indítja az eddig kibontakozó apokalipszist.


 

Néhány filmszakos egyetemista éppen horrort forgat, de a rendező nincsen megelégedve az élőhalott játékával, akár csak az előző két alkotás kapcsán a nézők, azaz a klasszikus média kritikája, s az új Web 2.0-ás generáció dicshimnusza mögött sokkal súlyosabb tételek húzódnak meg a szokatlanul kevés húsevést és vérfröcskölést felvonultató filmben. Méghozzá Romero oly könnyedén neveti képen a mindent tudó nézőt, aki nem egy élményre, hanem a jól működő panelekre kíváncsi, hogy az zseniális.
Most pedig várunk, hogy a mester újra megmutatkozzon (bár már egy-két fesztiválon ott volt az alkotás, s jövő hónap 22-én brit földön DVD-n is elérhetővé válik), s a Holtak hajnala folytatásával előálljon, melyről azon kívül, hogy egy szigeten fog játszódni, és ismét a járvány megfékezése érdekében munkálkodókat fog szerepeltetni, nem sokat tudunk.


 

Mindenesetre az eddigi utolsó részen kívül az összes Romero zombifilm ízig-vérig húsba vágó horror, melyekről nehéz eldönteni, hogy a vértől, hústól és agyvelőtől terhelt események, vagy a mögöttes tartalmak miatt. Ami viszont egyértelmű: egyik sem könnyed délutáni családi filmezéshez ajánlott.

 

Paulkemp

folyt. köv.

 

bónusz:

 

Címkék: film horror történelem elmélet zombi george a romero zombie tortenelem elmelet

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr361733309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nézz · http://www.ejatekok.com/ 2010.02.06. 09:26:31

Olyan tökfejeknek látom minden filmbe a zombikat.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.02.06. 09:41:26

Jó kis poszt,várom a következőt is :)

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.02.07. 09:35:03

@paulkemp: Nincs mint, mint a zombifilmek megszállott rajongója, nekem olyan ez a poszt mint éhezőnek a falat kenyér :D

bolomba (törölt) 2010.02.07. 18:35:55

@vacsad: inkabb mondtad volna, mint zombinak a falat hus:) na megyek olvasni.

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.02.08. 10:00:29

Fene tudja, én ezeket a vietnam, fogyasztóitársadalom, stb. belemagyarázásokat mindig eléggé eröltetettnek éreztem a Romero filmeknél és igazából onnantól van gond a filmjeivel, ahonnan kezdve ö is kezdte egyre komolyabban venni, hogy ezek a szenzációs jellemrajzokkal megfejelt "éljük túl a zombitámadást" alapsztorin kivül másról is szólnak. Egyébként sose figyeltem, de a Romero filmekben, mármint a régiekben, elhangzik egyáltalán a "zombi" szó? :D
Az meg csak izlés kérdése, hogy nekem a Day még nagyon bejött a Diary-t ellenben közel nézhetetlennek tartottam.
A Night otLD remake-et ellenben hiányoltam az írásból, mert az nagyon korrekt kis film volt, még ha sokat nem is tett hozzá az eredetihez.
Jah, és egy kis typo: a Dawn of the Dead-nek véletlen Down-ra sikeredett az eleje a szövegben. :)

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.02.08. 10:13:12

@Case: kösz, javítom.
Egyébként a horrorfilm-rendezők tényleg nem filozófusok, és nem tesz jót az alkotásoknak, amikor "üzenetet" akarnak velünk közölni...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.02.08. 13:28:09

@Case: az elsőben még nincsen zombie, a többiben viszont már használják

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.02.08. 13:33:35

@Case: Engem igazából az a kiszolgáltatott helyzet és a klausztrofóbiás hangulat fog meg ami a zombifilmek sajátja, ha van valami más mondanivalója is az már csak a ráadás :)

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.02.09. 01:00:22

@vacsad: jajah. :) én még valamikor nagyon kiskoromban láttam tökvéletlen egy rövid részt az egyik Fulci zombifilmtől, ami után napokig paráztam és nem az borított, hogy hú, ijesztően néztek ki a zombik, vagy a trancsír, vagy bármi ilyesmi, hanem az ahogy a szereplők menekültek a kórház nyomasztó folyósóin és mindegy merre rohantak, mindenhonnan jöttek lassan, csoszogva az élőholtak. Szóval ott is az a nincskiút, nincsmenekvés feeling ütött ki, ami annyira hatásossá tudja tenni ezeket a filmeket.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.02.09. 09:29:42

@Case: Azt hiszem ez a Beyond lehet, annak tényleg meglehetősen depressziós vége van :P
süti beállítások módosítása