Szótár: J-horror

2010.03.24. 20:53 paulkemp

 

A japán horror szubzsánerének legitimációját nem csupán az európai szemnek különösen aberrált és brutális képsorok alapozzák meg, hanem témája is, mely kellemes kitekintést kínál a zsidó-keresztény kultúrkörből egy másik világ felé. Csakúgy, mint Nyugaton, Japánban is a saját népi és vallási világból táplálkoznak a rémfilmek, így fő témájuk a reinkarnáció és a szellemmesék.

 


A gyökereket – a népmesei hagyományok mellett – az Edo- és a Meidzsi-kor irodalmában, illetve a 60-as évek filmes termésében kell keresnünk (bár már az 1953-as Ugetsu története is nyugodtan ide sorolható). Ebben az időszakban olyan alkotások születtek, mint a buddhista parabolán alapuló Onibaba (1964), vagy a Cannes-i zsűri különdíját begyűjtő Kaidan (1964) négy lazán összefűzött története.
Az igazán brutális, de nem egyszer komikumba átcsapó eseményekkel teletűzdelt alkotások a ’90-es évektől kezdtek megjelenni, és az 1998-as kísértethistória, a Kör (Ringu) amerikai remake-jével a szélesebb közönség is megismerkedett a japán horrorral, ami ezentúl már csupán Takashi Miike alkotásait jelentette.

 


Ugyanakkor Miike ma is kétségtelenül a legismertebb távol-keleti rendező nálunk, már csak a 2005-ös A horror mesterei sorozat általa rendezett epizódja miatt is (a szériát olyan nevek fémjelzik, mint Carpenter, Argento, Hooper). A japán filmes az extrém erőszak és a szexuális aberrációk megjelenítéséről híresült el (meg persze gyönyörűen kidolgozott képi világáról). Az ő munkái szintén a japán kultúrkörből táplálkoznak, de nem egy filmje merít a nyugati hagyományokból (a Katakuri-ke no kofuku például musical-, vígjáték- és horrorelemeket is vegyít).
Mindezek alapján talán egyértelmű, hogy a J-horror csak a témája miatt önálló kategória, de amúgy lényegileg ugyanolyan gore (Tokyo Gore Police, Guinea Pig, Ichi The Killer), slasher (Rinne, Tokyo Psycho) vagy zombifilm (Tokyo Zombie, Versus, Wild Zero), mint nyugati társai. Ugyanakkor misztikus légkörükkel kaput nyitnak egy idegen kultúra felé.

 

Címkék: film horror japán szótár elmélet takashi miike elmelet

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr531866184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.03.25. 11:57:37

Ez a Tokyo Gore Police beteg volt, nagyon beteg.

ts90 · http://veszbejarat.org 2010.03.25. 13:42:17

@koimbra: nem láttam a filmet de a trailer az nagyon ütős!

veszbejarat.org

Logan Grimnar 2010.03.25. 13:54:49

Egy a tanulság: a kultúrájára oly büszke Japán lakosai között is van egy rakat beteg, perverz barom.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.03.25. 14:15:42

@Logan Grimnar: Van még egy: a kultúrájára oly büszke Magyarország lakosai közt is van (legalább) egy tuskó.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.03.25. 18:59:59

Na jó, de melyik ország mondhatná el magáról, hogy nincs lakosai között legalább egy harmadnyi teljesen idióta?

ojio 2010.03.27. 07:50:29

Ja, de az meg nem is ország... valami Külső-Dánia, vagy ilyesmi. :)

Darkcomet 2010.03.27. 12:58:45

@Logan Grimnar: Nem erről van szó. Semmivel sem betegebbek, vagy agresszívebbek, mint mondjuk mi. Sőt! Mi csak tanulhatnánk tőlük Viszont a Japán kultúrába hagyománya van az erőszak és a szexualitás nyílt ábrázolásának. Magyarán nem tabu téma, minden zokszó nélkül a képébe nyomják az embernek, legyen az irodalom, film, manga.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.03.27. 13:02:04

@Darkcomet: Na ja, az elfojtás rosszabb, mint a nyílt megélés...
süti beállítások módosítása