Tommy Wirkola: Náci zombik (2009)

 

Megbaszol egy gyönyörű, kedves, vidám, gömbölyű, csodás kannákkal bíró lányt a latrinán, s kis idő múlva arra eszmélsz, hogy nevezett fehérnép egy ráncos arcú, véres szájú zombivá avanzsált. Most persze sokan azt hiszik, a házasság nevű társas intézmény első öt évét írtam le dióhéjban, pedig nem, ez valójában a Náci zombik (Død Snø, Dead Snow) című új, norvég horrorfilm egyik kulcsjelenete.


Érdekes egyébként, hogy a skandináv országokban a történelem feldolgozása mennyire részévé vált még a populáris művészetnek is. Legutóbb Jo Nesbø világhírű norvég krimista Vörösbegy című, zseniális bűnügyi regényét (2000, magyarul: 2008) olvasva éreztem, hogy a norvégok milyen őszintén és keményen néznek szembe saját, nem tökéletesen egyszerű, és nem is mindig patyolattiszta második világháborús múltjukkal. Ami meglehetősen üdítően hat arra, aki a mi folyamatos históriai maszatolásunk kellős közepén szocializálódott.


Az alaphelyzet klasszikus. Vakáció egy Isten háta mögötti helyen. (Mivel is indulhatna egy rendes norvég horrorfilm: havas hegygerincekkel és Grieg A hegyi király csarnokában című slágerével...) Néhány orvostanhallgató az ország egyik legészakibb csücskébe, Øksfjordra érkezik, egy hegyi házba. A gyönyörű tájról persze hamar kiderül, szörnyű titkot rejt. A második világháború alatt a megszálló németek innen, az øksfjordi hadikikötőből lőtték az orosz és angol kereskedelmi hajókat. Majd mikor már vesztüket érezték, s jöttek az oroszok, jól kifosztották norvég vendéglátóikat, akik végül fellázadtak a fritzek ellen, és jól agyonverték őket mindenféle szerszámokkal. Herzog ezredes és bandája azonban a hegyek közé menekült a szajréval, ahol is katonáival együtt zombivá fagyott.
Jó lesz őket nem felébreszteni, figyelmezeteti a medikusokat egy magányos idegen, de hát hiába. Hiszen a fiúk-lányok éppen abban a házban szállásolják el magukat, ahol Herzogék a lopott cuccot rejtegetik.
És aztán természetesen elszabadul a pokol. Talán az összes klasszikus szerszám előkerül: kés, puska, kalapács, Molotov-koktél, gépfegyver, balta, láncfűrész... Hát persze, ezek nélkül mit is érne a buli? Van szemkinyomás, agykitépés, ízekre szedés, fejlevágás, zombitépte nyak enkézzel való összevarrása, öncsonkolás, vér, vér, vér... De különösen belekben erős a műalkotás, a belek minden mennyiségben fordulnak itten kifelé, az egyik legszebb jelenetben például egy norvég medikus és egy náci zombi lóg a szakadék fölött, élet és halál közt vergődve egy szál, árva zombibélen.
Gyönyörű operatőri munka, elképesztően szép képek (külön zseniális, mikor a zombik szemével látjuk a világot), folyamatosan szinten tartott feszültség, tökéletes szerkesztés, nagyon penge zene, a műfaj ősi szabályainak tiszteletben tartása, profi rendezés, és láss csodát, annak ellenére, hogy skandináv műről van szó, még a humor sem hiányzik belőle. A csattanó pedig olyan kegyetlenül és halálpontosan van a film végére illesztve, ahogy csak egy profi baltás gyilkos tud pontot tenni a vita végére.
Nem akarjuk lelőni a poént (nincs is poén, hisz Tommy Wirkola rendező nem ismer a horrorban tréfát), de annyit azért elárulunk, hogy a Náci zombik című film őszinte készítői nem tettek művészi engedményeket a buta happy ending kedvéért...

 

csernabandi

 

Címkék: film horror dvd zombi norvég zombie grieg dead snow tommy wirkola zombi nácik

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr641618175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

popcore · http://leples2tang.blogspot.com/ 2009.12.23. 15:48:45

ilyen amikor a norvégok megborulnak és horrort forgatnak. utóbbi évek egyik legjobb slasher horrorja. kellemesen undorító, tökéletesen befejezett, valamint az utóbbi évek egyik legijesztőbb fő gonoszát felvonultató film.

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.23. 17:36:13

fasza volt, egy 6-7/10 :) elkepesztoen morbid humor, ver, ho, es persze klasszikusok elott valo tisztelges (Gonosz halott pl)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.23. 17:39:50

vagy ma vagy holnap este szándékszom megnézni (bár inkább holnap, hátha jó lesz a karácsonyfa alatt :D) s így úgy érzem jól fogok szórakozni

Styxx 2009.12.23. 18:01:04

"A csattanó pedig olyan kegyetlenül és halálpontosan van a film végére illesztve, ahogy csak egy profi baltás gyilkos tud pontot tenni a vita végére." Aaa, ez ütött:-)

Horror terén boldog az a nemzet, ahol egy death metal zenekar karriergörbéjébe szinte követelmény, hogy a bandatagok valamelyiküket megöljék és az agyát elfogyasszák:-)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.12.23. 18:41:02

Iszonyúan beteg film. Pár hete néztem, a feléig bírtam, amikor egy bélen kapaszkodva lógott a szakadék fölött a csávó. Nagyon gáz :)

2009.12.23. 18:49:54

Nekem annyira nem jött be. Túl sokszor láttam már ehhez hasonló jeleneteket más filmekben. Nem igazán tudtak a kliséknek egyedi ízt, stílust adni. Helyenként azért lehetett rajta röhögcsélni. Egyszer nézhető és élvezhető volt: 5/10.

dz02 2009.12.23. 19:11:52

ezt a filmet kb fél éve ajánlotta egy másik filmes oldal is. mosmánmegnézem:-)

Valaki1 (törölt) 2009.12.23. 19:22:28

ne haragudjatok, de kurvára nem új a film, és már cikkeztek róla régebben is.

ilyen alapon csodálkozzatok már rá még néhányszor a holtak hajnalára, aminek ráadásul 2 verziója is van, meg a többire, élőhalottak éjszakája miegymás, nem sorolok egy halom klasszikus zombi filmet...

Valaki1 (törölt) 2009.12.23. 19:24:18

bár egyébként jó a film, csak ahogy már többen észrevették, a rohadó zombin, vadiúj vasalt egyenruha ...hát kicsit gáz.
bár gondolom a norvégoknak is drága a forgatáshoz eredeti náci cuccot használni, de legalább az új jelmezt kicsit antikolhatták volna:-)

sanyisanyi 2009.12.23. 19:27:15

Ez a film rosszabb, mint a Leszbikus vámpírgyilkosok!
1/10, de azt is csak jóindulattal.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.23. 19:34:49

@Valaki1: alig 1 hónapja volt a dvd megjelenés, mi ennek okán szedtük elő gondolom,előtte meg ugye hivatalosan nem igazán lehetett itthon elérni, szóval nem tudom mit kell ezen fennakadni...

biododírium 2009.12.23. 19:47:49

Sztem kicsit vontatott, de nem rossz. Tetszett, hogy a vége felé hajaz a "Hullajó"-ra (talán nem véletlenül), mivel az egyik karakter "Braindead"-es pólót visel, ami ugye az előbbi film angol címe.

LordAzazel 2009.12.23. 19:58:03

Annyira borzalmasan gagyi ez a film, hogy kb. 20 percet bírtam nézni belőle. Mikor zombik betámadták a házat a benne lévő emberekkel feladtam. Gagyi, színvonaltalan, unalmas. Sajnálom, hogy 20 percet pazaroltam az életemből rá.

Valaki1 (törölt) 2009.12.23. 20:14:54

nekem mán vagy fél éve megvan ha nem több, bár nem a magyra verzió hanem az eredeti norvég (angol felirattal)...persze torrent, de én sem álmodtam a filmről hanem magyraul olvastam a recenziót:-)

Lecsóka 2009.12.23. 21:07:23

Alig egy hónapja jelent meg? Nekem már jó rég megvan, úgyhogy utána néztem mikor is jelent meg pontosan a DVD...
2009. október 20. Az több mint 2 hónapja volt.
www.mozi-dvd.hu/cikk6149.html

Bocs, nem akartam fikázni, de azon kiakadtam, hogy ez annyira jó film lenne. Én is félig bírtam. Unalmas és teli vannak klissékkel. És nekem is úgy jött le mintha vadi új film lenne.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.23. 21:24:37

@Lecsóka: oh ez teljesen jogos én néztem el, de mint éátható jelen pillanatban a blog filmes szempontból az elmúlt honapok dvd kiadásából szemezget (plusz a fűrész), amibe ez tökéletesen belefér, s hogy 2 hónap jó rég e...?

jozicsenko 2009.12.23. 21:26:05

nem egyszeru film, de a leszbikus vámpír gyilkosok viszi a pálmát nálam :-)))

redriot77 2009.12.23. 21:28:51

@Valaki1: ja ja, nekem is ez volt a bajom. A normál zubbonyok még hagyján, de a fehér álcaruhák úgy néztek ki, mintha aznap vették volna őket valami hegymászó szaküzletben. Közbe' meg 60 évig rohadt a náci testükön. :)

Egyébként nem rossz film így a kategóriában. Annyira nem is beteg szerintem, a "Hills Have Eyes" mutánsai sokkal nagyobb kópék ezektől a síron túl is kötelességtudó német bakáktól. :)

freddyD 2009.12.23. 21:33:15

Én pont az ilyen reakciók miatt vettem meg, de elég nagyot kellett csalódnom.
A karakterek reménytelenül laposak voltak, az éjjeli részeknél (főleg a film elején) szinte semmit sem látni, a poénok pár kivételtől eltekintve nem tudtak megnevettetni és ami a legnagyobb baj: Unalmas volt.

Az az ékszeres plot meg hihetetlenül cikis volt.

Hiába futkosott helyenként 20 zombi az áldozat után, egyszerűen untatott.

Néhány jelenet valóban szépen meg volt rendezve és a zenéje is jó volt, de szerintem nem érte meg.

Ha kell valakinek a DVD, 500 forintért eladom neki. Írjon üzenetet

hdk · http://hulladekok.blog.hu/ 2009.12.23. 21:57:00

@Valaki1: Biztos volt egyenruhájuk tartalékban, ezért az élére vasalás:) Ennyi erővel azt is szóvá lehetne tenni, hogy miért hörögnek, ha egyszer halottak. És ha már itt tartunk, miért járkálnak egyáltalán? Ez a zombis dolog tele van ellentmondásokkal, de ettől még (lehet) szórakoztató.

wakeupneo 2009.12.23. 22:56:56

Az hogy új lenne a film azért túlzás. Talán egy éve is van már, hogy először láttam. Ami viszont igaz, hogy az utóbbi idők egyik legüdítőbb filmje, főleg hogy horror. Újdonsült kistestvére a hollywoodi Zombieland hasonló még, de ezt a szintet azért nem közelíti meg.
Szóval Dead Snow!!!

aachi2 2009.12.23. 23:15:12

aki szereti a horrort és nincsenek az egekben az elvárásai annak be fog jönni.

_laze_ 2009.12.23. 23:54:13

Kíváncsi vagyok, meg fogom, nézni, azonban, bocs, de "és láss csodát, annak ellenére, hogy skandináv műről van szó, még a humor sem hiányzik belőle." ilyet nem írunk le. Temérdek olyan skandináv alkotás van, amely igenis humoros. vagy keserűen humoros, még ha totál elborult is. Csak legfeljebb nem a magyar vagy amerikai filmekből megszokott buta kuki-punci-segg vonalon mozognak, na.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2009.12.24. 01:05:24

@biododírium: Na a Braindad-ről mindenképpen írni fogunk, imádom :)

Agykataklizma! 2009.12.24. 02:37:10

Nagyszerű volt, köszönöm az ajánlást.

Abszolút elégedett vagyok a filmmel, jobb is volt mint vártam. Egy sablon zombis filmre számítottam (arra mindig vevő vagyok, valahogy kikapcsolnak), és egy igazi kis skandináv alvadtvér-fekete komédiát kaptam.

Azért, ettől ne várjon senki tényleg horrort, ez nem arról szól, Ez egy agymenés, egy olyan film amit mondjuk egy baráti társaság leforgatna egy pihent hétvégén (ha lenne sok pénze, és megfelelő felszerelése).

Épp a napokban néztem meg a Másnaposok című borzadályt, ami alig tudott belőlem mosolyt kicsalni, ezen viszont több ízben hangosan nevettem.

Beteg humor kell hozzá, de ha valakiben ez megvan, annak tökéletes ünnepek-közi film lehet.

Mazsika1 2009.12.24. 04:23:32

" Megbaszol egy gyönyörű, kedves, vidám, gömbölyű, csodás kannákkal bíró lányt a latrinán "

ez idáig jó, nem is kell tovább :-))))))))))))

egyittlakó (törölt) 2009.12.24. 08:51:24

posztoló: " megbaszol egy ..."

Amikor valaki így kezdi az írását, annak a szellemi szintje nálam nulla. Hasonlóan a blog gazdája is, aki megjelenteti. Az is hülye.

Naivan azt hittem, hogy ki fog derülni a cikkből, hogy a náci zombik a büdös gyökér magyar n jobbikos nácik. Hát csalódtam.

csarlee 2009.12.24. 08:55:08

Szerintem is egy nagyon jó film és a csattanó a végén tényleg nagyot üt!
Ezen az egyenruha dolgon meg nem szabad kiakadni, nyilván a költségvetésen múlt...
Szóval nekem bejött. Pörgős, nem unalmas, ultra brutál (mikor a saját karját vágja le a láncfűrésszel) de mégis szórakoztató.

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.24. 09:55:59

@egyittlakó: akkor blogot tevesztettel ;)
amugy szerintem az elso mondat kibaszott jo :D

cuko 2009.12.26. 16:53:48

Ámen, szerintem is eltalált felütés lett. :'D

A filmet pedig nemsokára időt szakítok, megfogott a trailer.. (:

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2009.12.26. 22:56:50

@Mazsika1: Pedig nem is igaz. Sem a kannák, sem az, hogy utána bezombulna. Vagy csak nekem nem tűnt fel ez az apróság?... Amúgy én is most láttam, pár napja. Egynek elment, sőt. Kimondottan tetszett. Bár elég agyatlan film. Pont erre volt szükségem.

kisszántó · http://senzibile.blogspot.com 2010.01.02. 09:10:38

fu emlekszem milyen jo napon lett aznap amikor olvastam a bejelenteset ennek a filmnek. Titkos vagyam volt mar egy ideje a naci-zombi es lett. Nyilvan alapmu meg elso kosztumos-zombi film ha jol csal az emlekezetem.

Dr. No 2010.01.03. 14:25:35

Szerintem ez nem volt annyira jó, megbízható iparosmunka az IKEA-vonalból, de semmi meglepetés.
süti beállítások módosítása