Az európai horrorfilm megújítása napjainkban két fronton folyik: az Egyesült Királyság új rendezőgenerációjának tagjai (Neil Marshall, James Watkins, Michael J. Bassett) rendre a műfaj keretein belül fogalmazzák meg a szigetországot érintő kollektív traumákat – osztálykülönbségektől a belterjességig –, ezáltal legalább olyan markáns filmcsoportot hozva létre, mint az ország filmgyártásának fő profilját jelentő brit gengszterfilm. Az angol horror újhullám mellett – nem meglepő módon – az utóbbi évtizedben a francia borzalomfilm vált számottevővé: miközben a Farkasok szövetsége folytatás nélkül maradt – azaz 2001 óta nem készült nagyköltségvetésű horrorfilm Franciaországban – számos pályakezdő rendezőnek, a Csatornán túli kollégáikhoz hasonlóan, aprópénzből összehozott, vérmocskos gyöngyszemek jelentették a kiugrási lehetőséget.

 

 

Az azóta már középszerű hollywoodi karriert építgető Alexandre Aja, a második nagyjátékfilmjével is a műfajon és Franciaországon belül maradt Fabrice Du Welz és Pascal Laugier, a nálunk is bemutatott A betolakodóval dobbantott Alexandre BustilloJulien Maury páros és az osztály leggyengébb tanulóját jelentő Xavier Gens filmjei mind a közelítésmód, mind a preferált tematikák szempontjából homogén korpuszt jelentenek, miközben ezer szállal kötődnek a hetvenes évek amerikai terrorfilmjéhez, a splat packhez és természetesen az ezredfordulón feltűnt új francia extrémekhez.

 

Betolakodók

 

 


Az új francia horrorfilm (néhány kivétellel, mint a Malefique okkult kamarahorrorja vagy a Saint Ange feminin kísértetsztorija) két jól körülhatárolható narratív sémával dolgozik, melyek egyaránt az amerikai szociohorror-hagyományból kerültek át az európai filmgyártásba: a trendet előlegező Mélyen az erdőben, a Frontier(s) vagy a Sheitan hősei megkérdőjelezhető erkölcsű fiatalok, akik a nagyvárost maguk mögött hagyva kerülnek pervertált vidékiek karmai közé, hogy ott minden bűnükért megfizessenek. Fabrice Du Welz mindkét filmje, a Pokoljárás és bizonyos értelemben a Vinyan is (ahol a helyszín nem a francia vidék, hanem Burma) ugyanezt a sémát működteti, középosztálybeli hősökkel: míg előbbi esetben A texasi láncfűrészes mészárlás jelenti a legfontosabb referenciapontot – melyet több filmben konkrétan meg is idéznek, a Magasfeszültség fináléjától a Frontier(s) étkezés-jelenetéig – utóbbiban a Gyilkos túra tölti be ugyanezt a szerepet. E két kulcsfilm mellett Robert Fuest És hamarosan a sötétsége jelentheti az új francia horror ezen tematikájának egyik legfontosabb előképét, ami már abból a szempontból is izgalmas, hogy az 1970-es, brit gyártású moziban – mintegy reflektálva a két nemzet anekdotikusan rossz viszonyára – a gall vidék jelenti a rural horror veszélyekkel teli helyszínét, tehát tölti be ugyanazt a szerepet, mint a műfaj amerikai verziójában általában a déli államok.
A második történettípusban a külvilág borzalmai saját otthonában törnek rá a középosztály képviselőire – ahogy történik ez a szintén Az utolsó ház balra hagyományait továbbvivő Hívatlanokban vagy Haneke Furcsa játékában: az Ils lényegében motiválatlan ostromszituációjában és A betolakodó és a Martyrs (első harmadának) bosszútörténeteiben a látszólag ártatlan átlagpolgárok ellen indul gore-ban gazdag offenzíva, hogy (utóbbi két esetben) igen hamar többek között az áldozatok bűntelensége is megkérdőjeleződjék. A (felső)középosztályt középpontba helyező francia horrorok lényegében ugyanazt a rossz lelkiismeretet fogalmazzák újra, mint amit Haneke Rejtélyében is láthattunk, viszont nem a pszichothriller és az európai művészfilm, hanem a horror eszköztárával. Ám míg Haneke filmje mindvégig próbál pártatlan maradni, és nem tör pálcát egyik oldal felett sem, addig a Martyrs kíváncsiságból halálra kínzott hősnői érezhetően jobban bírják a készítők szimpátiáját, mint az általuk kiirtott középosztálybeli család. Ahogy motivációjára fény derül, A betolakodó pszichopata antagonistája is tragikus karakterré válik; a Vinyan eltűnt kisfiát Burmában kereső házaspárja csonttá soványodott kisgyermekek gyűrűjében szembesül a posztkoloniális világ lelkiismereti kérdéseivel; a Martyrs címszereplői pedig nem csupán a kortárs splatterfilm szimbolikus vértanúi, de egyben a filmbeli társadalom minden bűnének és halálfélelmének áldozatai is egyben.
A kortárs francia horror nagyvárosi hőseit egyszerre fenyegetik az utcákon dúló zavargások és saját múltjuknak bosszúra szomjas kísértetei; az öregek otthonában haknizó énekesnek és a zavargások aktív részvevőinek vidéken torz lelkű keresztények (Pokoljárás), neonácik (Frontier(s)) és sátánisták (Sheitan) nyújtják be a számlát, miközben az ország határain kívüli bármilyen kultúrmisszió eleve bukásra ítéltetett (Ils, Vinyan), ezáltal taszítva áldozat-szerepbe az egyik legnagyobb gyarmatosító nemzet képviselőit.

 

 

 

A gyilkolás esztétikája


Miközben a hetvenes évek szociohorrorjának hatása a legtöbb kortárs nyugati horrortrenden kimutatható – gondoljunk a brit horror olyan alapvetéseire, mint az Eden Lake vagy A vadász, az örökséget retró-köntösben felülíró első két Rob Zombie-filmre vagy Alexandre Aja és Greg McLean debüt-slasherjeire – az új francia horror el is távolodik mind angol borzalomfilmek realizmusától, mind pedig a tengerentúli gorno a klipesztétika felé hajló stilizációs törekvéseitől (lásd a Fűrész-sorozat vagy a Rob Zombie-filmek példáját). Habár a fantasztikumot – a fentebb említett két misztikus horror kivételével – a brit kollégáknál is ritkábban emelik be cselekményébe, és akkor is inkább érintőlegesen, mint a Sheitan ízes háttérsztorijában vagy a Martyrs duplafenekű fináléjában, egy sajátos, szürrealista fogalmazásmód szinte az összes jelenlegi francia borzalomfilmre jellemző.
Ahogy a Mélyen az erdőben nézhető átesztétizált slasher-mutációként, úgy a kortárs gall horrorok jelentős része – akár az erőszak-és testábrázolás kendőzetlenségével, akár az ezredfordulón feltűnt új francia extrémek képi fogalmazásmódjának továbbgondolásával – egy semmivel össze nem téveszthető vizuális világot képvisel. Míg megjelenítés szempontjából az azóta már a tengerentúlon is debütált Aja és Xavier Gens filmjei állnak legközelebb a splat pack filmjeinek vizuális világához, addig Laugier, Chapiron vagy Du Welz sokkal inkább a helyi hagyományokból építkezik. Ahogy például a Kínzó mindennapok és az In My Skin minimalizmusa és Gaspar Noe vagy Catherine Breillat provokatív attitűdje egyszerre érhető tetten mind A betolakodó letisztult első kétharmadát követő gyomorforgató zárlatában vagy a hasonló ívet követő Pokoljárásban, úgy a Sheitan groteszk világa is legalább annyira magán viseli Noe munkásságának, mint a rendező gyökereit jelentő francia elektro-szcéna hatását.
A trend bizonyos szempontból tekinthető az extrémek törekvéseinek műfaji köntösbe bújtatott folytatásának is: az új francia horror az ábrázolásmód extrémitását megtartva immár bevett horror-narratívákon keresztül értekezik társadalmi problémákról éppúgy, a nőiség vagy a szexualitás kérdésköréről. Ami egy évtizeddel korábban még provokatív művészfilmesek felségterülete volt, azt immár egyértelműen bekebelezte egy mindenáron sokkolni akaró rendező-generáció exploitation-mozija.

 

 

 

Darabokra szedve


A francia horrorfilm legfontosabb kapcsolódási pontját az ezredforduló extrémeihez a szexualitáshoz és a nőiséghez való sajátos viszonyulása adja. Már Aja Magasfeszültségének is az volt a legizgalmasabb pontja, hogy újragondolta az áldozat és a sorozatgyilkos viszonyát, ezáltal kifordítva a „final girl” fogalmát, és az extrémek és a horror-újhullám közti legszorosabb kapcsolatot is két feminin borzalomfilm jelenti: a Kínzó mindennapok és az Iszonyat örökségét továbbvivő In My Skin egyaránt sorolható mindkét trendhez, miközben közös pontjukat éppen a nőiség, illetve a női szexualitás dekonstrukciója jelenti. Claire Denis filmjének – a Henenlotter-féle Bad Biology gyilkos nimfománját előlegező – szexuális fenevadja vagy Marina de Van saját testét darabokra szedő hősnője (miközben parfümösüvegcsében tartósított bőrdarabkáival talán a szépségipar eddigi legszebb kritikáját nyújtja) már a Breillat-féle kegyetlen önanalízisek horrorba oltott folytatásai, még az artisztikum és az exploitation halovány határvonalán innen.
De a nemiség kérdése nem csupán az egyértelműen női hőssel dolgozó art-horrorok és a final girljeiket minden lehetséges tortúrának alávető slasher-újraírások esetében releváns: a Pokoljárás férfihőséből elmebeteg fogvatartója próbál karácsony estéjén feleség-pótlékot faragni; a Malefique négy férfi által lakott cellájának falát – miközben négyük egyike transszexuális – újságból kivágott női torzókból kirakott montázs díszíti, középen egy vagináról készült nagyközelivel. A Martyrs címszereplői a kínzások során nem csupán vértanúvá, de egyben androgün mostrumokká is válnak, csontsoványan vegetálva a két nem közti határvidéken. A kortárs francia horror a queer-elmélet alapfogalmaiból gyárt puszta attrakciót, ahol a két nem közötti torzók bemutatásának legfőbb célja már a közönség sokkolása: a cellatársát hatalmas kebleivel megnyugtató transszexuális vagy a Pokoljárás nőnek öltöztetett hőse nem a genre studies jelenkori eredményeihez akar lábjegyzetként szolgálni, hanem elsősorban a témában rejlő sokkolás-faktort használja ki jó érzékkel. Míg a Kínzó mindennapok és az In My Skin még horrorelemekkel dúsított meditációk a témáról, Du Welz vagy Laugier filmjei már az intellektuális körítést lehántva állítják keveréklényeiket az exploitation szolgálatába.

 

 

 

Borzalmas anyák


Miközben – arányait tekintve – Franciaország Írország után a második helyen áll a gyermekvállalások számában, a francia horror is előszeretettel nyúl az anyaság témájához, jellemzően ugyanazzal az exploitatív attitűddel, ahogyan a nemiség kérdéskörét is kiforgatja. Míg a téma a tengerentúli horrorfilmen is némileg tabunak minősül – a Rosemary gyermekén vagy a Kannibál bébi-sorozaton túl viszonylag ritkán használták ki direkt módon a terhesség motívumában rejlő borzalom-potenciált – A betolakodó, a Sheitan vagy a Saint Ange ugyanazzal a provokatív kegyetlenséggel fordítja gore-ba a születés csodáját, ahogyan társaik szedik cafatokra a nőiség fogalmát.
A betolakodó vagy a Saint Ange egyedülálló hősnői magányosan néznek szembe az anyaság terhével, s mindketten el is buknak – előbbiből a sokat idézett fináléban vágja ki gyermekét elmebeteg ellenfele, utóbbi szellemgyerekek gyűrűjében hal bele a szülése. Az anyaszerep felvállalása csupán a Vinyan misztikus zárlatában sikeres: a hősnő a burmai esőerdő szívében válik egyfajta ősanyává, szellemgyerekek helyett bennszülöttekkel körülvéve, viszont férfitársát maga mögött hagyva. A Sheitan sátánista vérfertőzői karácsony este várják démoni fattyuk világrajöttét, hogy végül a Rosemary gyermekének zárlatát idéző groteszk idillben tegyék le voksukat a nukleáris családmodell mellett, a Malefique (egyik) antagonistája pedig éppen a főhős felesége, aki óvadékletétel helyett mind a férfi cégét, mind pedig közös kisfiukat elorozza. A francia horror ítélete félreérthetetlen az egyedülálló nők életformáját illetően: a magányos gyerekvállalókat hamar utoléri büntetésük (A betolakodó, Saint Ange), az „erős nő” fogalma egyértelműen negatív előjellel fogalmazódik meg (Malefique), s a szabados életvitelű nagyvárosi fiatalok is ugyanazt a bánásmódot kapják vidéken, mint hetvenes-évekbeli elődeik (Frontier(s), Sheitan).
Miközben a befogadói ingerküszöb emelkedése és a horrorfilmek ennek köszönhető fokozatos extremizálódása már évtizedek óta tartó folyamat, az új francia horrornak sikerült egy lépéssel nézői elé kerülnie. Egyszerre hasznosítja újra provokatív művészfilm-előzményeinek vívmányait és nyúl vissza a horrorfilm talán legizgalmasabb évtizedét jelentő hetvenes évekhez, ezáltal brutalitásban megelőzve mind az immár kifulladt J-horrort és a lassan saját paródiájává váló Fűrész-féle torture pornt (aminek hatását mindeközben jól láthatóan magán viseli). Mivel – a brit horrorhullámhoz hasonlóan – a filmcsoportot nagy részét pályakezdő rendezők alkotásai jelentik, vélhetően további vérfrissítés is várható napjaink legbrutálisabb horrorjainak hazájából.

 

Sepsi László

 

Köszönet a Filmvilágnak a másodközlés engedélyezéséért.

Címkék: film horror francia elmélet elmelet

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr991673489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chrismaster · http://twitter.com/thegoodkchris 2010.01.15. 10:44:10

Jók a Francia Horrorok (megkülönben az európai),teljesen mások mint az amerikaiak szemetei.
A japán horror meg talán már önmaga paródiájává vált. Pedig még 2003-tól az amerikaiak is japánból kölcsönöztek "szellemeket". Jó,az amerikai RING,the GRUDGE és még a the UNINVITED elment de a többi(mezsgye,tükrök)...

Mostanában az USA-ban ráálltak a spanyol és a francia horror-rendezőkre..

De amíg ők továbbra is önmaguk maradnak és nem kötnek túlzott nagy kompromisszumot amerikában-addig rendben van.

Persze sajnálom ALEXANDRE AJA-t-mert a MAGASFESZÜLTSÉG után az USAban két olyan filmet készített ami nem saját ötlet(Sziklák szeme,Tükrök és jön a PIRANHA 3d)de hátha összejön neki ...
Persze vannak kivételek(District9,Paranormal Activity)akiknek szerencséje volt.

Valamint ne felejtkezzünk el hazánkfiáról hisz NIMRÓD a PREDATORSt készíti éppen.

U.I:A horror továbbra is élni fog hol jobb-hol rosszabb minőségben.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.15. 11:07:45

"NIMRÓD a PREDATORSt készíti"

Egyszerűen már nem tudok bizakodó lenni, ha predátorokról hallok, viszont annál nagyobb lesz a meglepetés, ha mégis sikerül valami értelmeset leraknia az asztalra.

Darkcomet 2010.01.15. 11:59:31

A japcsik nem csak szellem filmeket csinalnak, tulajdon keppen ok a gore mufaj feltalaloi. Eszetlen nyeszeteles, rettento sok ver, irrealis helyzetek, emberkinzas. Pl. a mostanaba keszultek kozul nehany remekmu: Grotesque, Machine Girl, Tokyo Gore Police, de Takesi Mikenek is vannak beteg filmjei, pl. az Ichi the Killer, vagy a Visitor Q. A japcsi gore filmek kb. a 70-es evekben alakultak ki, fuggetlenul az amcsi slasher ill. olasz splatter mufajtol. Szoval nem csak szellemekkel ijesztegetnek.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.01.15. 12:14:29

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: de legalább szorgalmasan olvasol egy horrorblogot. ez jó kezdet:)

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.01.15. 12:15:49

@Darkcomet: Bizony... ráadásul zseniális zombifilmjeik vannak...

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2010.01.15. 18:16:00

@Darkcomet: a "feltalálták" enyhe túlzás, a gore, mint műfaj (vagy inkább esztétikai kategória) születését az 1963-as Blood Feasthez illik kötni, ami határozottan Herschell Gordon Lewis és USA. A belezésre a japcsik valamivel később kaptak rá.

bolomba (törölt) 2010.01.15. 18:43:15

@sep: csak 26 percel eloztel meg a valasszal.

bolomba (törölt) 2010.01.15. 18:45:24

@bolomba: ja apostot hajnali 2 ota probalom elolvasni. no majd holnap, masnaposan, ugy van benne kihivas is.

John Quentin · http://johnquentin.blog.hu/ 2010.01.18. 18:53:19

"A francia horror ítélete félreérthetetlen az egyedülálló nők életformáját illetően: a magányos gyerekvállalókat hamar utoléri büntetésük (A betolakodó, Saint Ange)"

A fenti állítást nem értem A betolakodó kapcsán, hiszen a nő balesetben elvesztette a társát és nem valami sajátos "életforma" miatt lakott egyedül egy házban.

Úgy érzem, felesleges/erőltetett ilyesfajta mondanivalót belenézni egy ilyen filmbe.

Azért köszönjük S. Lászlónak és Filmvilágnak a cikk itteni közlését is.

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2010.01.18. 19:33:57

@John Quentin: arról nincs szó, hogy az a szerencsétlen nő szántszándékkal vagy önhibáján kívül került abba a helyzetbe, hogy egyedül kell gyereket vállalnia (a Sainte Ange hősnője sem tehet arról, hogy a pasija felcsinálta és otthagyta). Ezek a filmek épp azért baszott kegyetlenek (kivéve a Malefique-et, ahol tényleg vérgeci a hősnő), mert nem foglalkoznak azzal, hogy az a nő miért van egyedül. Nincs mellette fickó és máris jön a bünti, pont. A logika egyértelműen kivehető, esetleg még azt a következtetést lehet levonni, hogy ez milyen kegyetlen és nőellenes világ és jajj (ami sztem azért téves következtetés, mert az összes francia horrofilm látványos élvezettel kínozza halálra hősnőjét). (Érdekes, amilyen formában ez az amcsi horrorba is átszivárgott, hamarosan értekezek egyet a Grace c. képződményről is)

John Quentin · http://johnquentin.blog.hu/ 2010.01.18. 20:54:47

Kedves, sep, tehát akkor tegyem magamévá a gondolatot, hogy a jelenlegi francia horror legalább két képviselője szerint nekem, a nézőnek a véres jelenetek kiváltotta rosszullétet tulajdonképpen úgy kell megéljem, hogy az megérdemelt szenvedés, és szépen érezzem csak át "a világ" kegyetlen nőellenességét azzal, hogy horror képeket látok és nem érzem jól magam, összeszorul a gyomrom, hányingerem támad tőlük?

Tehát ez valamiféle újdonság a múfajban? Eddig ilyen szándékkal nem készültek horror mozik?

Ne haragudj, hogy butákat kérdezek, de sajnos nem értem magát a horror műfajt, annak kellékeit és szándékolt hatásmechanizmusát. Ugyanis engem inkább arra késztet a horror, hogy ostobának, betegnek, és kerülendőnek tartsam azt, aki ilyen filmet alkot és azt is, aki az ilyen filmet terjesztésre érdemesnek tart és támogat.

Én örülnék egy horror műfaji egyszer-egynek is majd valamikor a Filmvilágba, vagy az Internetre, ha még nem készült ilyen, mert ha csak úgy belevágsz a téma közepébe, pl., mi hova szivárog, akkor én továbbra is csak értetlenül és elutasítóan tekintek minderre.

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2010.01.18. 21:31:35

@John Quentin: a cikkben megfogalmazott állítás újszerűségét nem az adja, hogy a horrorban bántanak egyedülálló nőket (valóban, eddig is bántottak), hanem az, hogy az egyedülálló nők bántalmazása a kortárs francia horrorban általános tendencia, ami egyben meg is különbözteti a kortárs horror egyéb trendjeitől (pl. a britek vagy a skandinávok nem kínoznak ennyi nőt a mai horrorfilmjeikben. kínoznak ugyan, de ez nem állandó vagy központi eleme a filmjeiknek, ellenben a gallokkal).
Hogy ezt neked, mint befogadónak miképpen kéne megélned, azt nem én fogom megmondani. Az undor és az elutasítás is egy legitim reakció, sőt, jó eséllyel itt most ezt is várták tőled.

Hogy a horrort miért lehet szeretni, vagy mire jó, azt nem egy posztban fogom elmagyarázni, mert erről filmesztétáktól pszichológusokig mindenféle emberek mindenféle könyveket írtak teli. Belépőszintnek Noël Carroll - The Philosophy of Horror: Or, Paradoxes of the Heart c. könyvét ajánlom, a Metropolis horrorfilmmel foglalkozó számába fordítottak is belőle egy fejezetet, ami részben válaszolhat a kérdésedre.

Egyszeregy: nem várhatod el, hogy egy szaklap vagy egy speciális témával foglalkozó blog mindent újra és újra elmagyarázzon. Pl. a francia extrémekről már született jópár cikk, ahogy a hetvenes évek szociohorrorjáról is, meg wikipédia-bejegyzés, etc. Itt most konkrétan a francia horrorról van szó, az utalásháló egyéb részeinek az olvasó kénytelen utánajárni, mert a terjedelem véges: vagy belevágok és kockázatom, hogy aki kevésbé járatos a témában, az csak kapkodja a fejét és elveszti a fonalat, vagy kalandozok és mindent megmagyarázok,miközben a lényeg elsikkad, a cikk meg ötször ilyen hosszú lesz. Itt belevágtam (meg úgy általában is).
Egy általános egyszeregy meg... azt enciklopédiának hívják, és botorság lenne vállalni (habár az alapfogalmak/műfajok tisztázásába már itt is neki lett látva, lásd pl. a slasher posztot.)

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.01.19. 02:37:45

@sep: Szerencsére nagyszerű kapcsolataink vannak könyvkiadókkal, tehát egyáltalán nem lehetetlen, hogy kiadjuk azokat a könyveket, amelyek a témába vágnak, ennek mindössze idő- és anyagi korlátai vannak, de azok legyőzhetők.

Darkcomet 2010.01.30. 12:58:25

@sep: A japán horrorokra, meg úgy állatlába a filmjeikre nem sok hatással volt a nyolcvanas évekig az amcsi ill. európai filmkúltúra, tekintettel arra, hogy önellátóak voltak. Tehát lehetséges, hogy néhány rendező látta az általad említett filmstílus valamelyik darabját, de közvetlenűl nem hatott rájuk. Már csak azért sem, mert az erőszak és vér ábrázolásának japánba komoly múltja van (lásd szamurájfilmek), tulajdon képpen náluk az ilyen horrorok megjelenése egyáltalán nem volt formabontó és lázadó, mivel nap, mint nap az arcukba tolták a belezés minden formáját más stílusú filmekben. A korai japán gore rendezők csak mintegy sűrüsítették ezt az alapanyagot, és gyakorlatilag a véres akcióknak olyan szinten rendelték alá a filmet, hogy esetenként a történetet teljesen el is hanyagolták. Ezzel nem azt állítom, hogy nincsen valamilyen fajta kapcsolat az általad említett filmek, és a japán gore között, de szerintem teljesen függetlenűl alakult ki a két irányzat, és a hetvenes évekbe a inkább a nyugati meg amcsi horror vett át stílusjegyeket a japán filmektől, és nem fordítva.

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2010.01.30. 17:24:07

@Darkcomet: csak a "japánok találták fel a gore-t" állítással van bajom, a többit aláírom.
süti beállítások módosítása