Talán nincs is párja annak a celluloidon született rémségnek, mely tényleges irodalmi előzmények nélkül debütált a mozikban, hogy halálra rémítse annak közönségét. Persze nem csupán ez különbözteti meg élőhalott társaitól a zombikat, hiszen kevés más lény esik át olyan evolúción a horror zsánerében, mint e csoszogó rémség.

 

 

Visszanyúlva a kezdetekhez, s a valósághoz, rögtön kirajzolódni látszik az első lépcsőfok, melyen hódító útjára indul a se nem élő, se nem holt kreatúrák legrondábbika. Természetesen, mint minden ilyen teremtménynél valamilyen misztikába, babonába kell elmerülni, hogy eredetét felfedjük, ebben az esetben ez a Karib-tenger térségének és legfőképpen haiti hitvilágának „bevándorolt” lakossága körében keresendő.
Vudu, hogy nevén nevezzük a vallást, mely megszüli a XX. század számára a zombit, s igaz ennek a lénynek még igazából kimutatható rokonsági kapcsolata sincs azzal, amit mostanában ekként ismerünk, de e nélkül nehezen juthatnánk el Romero köztes, s a jelenkor húsevő élőhalottjáig.
Tehát a vudu hitvilágban, mint a pap értelemtől és akarattól megfosztott szolgája jelenik meg, aki elvégzi a spirituális ember helyett a materiális tenni valókat (akár felássa a kertet, akár kitakarítja a lakást). Lényegileg e formájában jelenik meg a filmvásznon is először, hiszen szinte kivétel nélkül ebben a szerepkörben (igaz megfűszerezve ezt azzal, hogy fehér gazdát szolgál tervei megvalósítására) tetszeleg.

 

 

 

Lugosi és a zombik

 

Első feltűnését a Lugosi Béla neve fémjelezte Fehér zombi (White Zombie, 1932) című alkotáshoz köthetjük, melyben már a kapitalista úr által kizsákmányolt szolga képében jelenik meg. Már itt teljesen egyértelművé válik, hogy e teremtmény megjelenése mellett legmeghatározóbb tulajdonsága az lesz, hogy szinte önként kínálja magát a társadalomkritikai eszmefuttatások vizualizálására, mely ebben az esetben annyira nyilvánvaló, hogy részletezése teljesen felesleges.
Akár csak a szintén Lugosit a stábjában tudó A zombik lázadása (Revolt of the Zombie, 1936) esetében, ahol ismét egy fehér ember szolgájaként a lövészárkokban találkozhatunk e élőhalottakkal. Mindekét esetben egy viszonzatlan szerelem szálait kavarja meg e misztikus lehetőség, mellyel a holtak újra élőkké válhatnak (talán azért mivel a rendező ugyan az, Victor Halperin, talán csupán a kor így könnyebben fogadta e roppant iszonyatos lény megjelenését).


 

A kezdeti alkotásokat lényegileg ennyivel le is tudhatjuk, hiszen nagy általánosságban e két film leírja, hogy milyen témák körül forognak az alkotások. Hiába vennénk akár az egzotikus helyszínről Európába költöző Zombi járványt (Plague of the Zombies, 1966), vagy a náci tudóst játékba hozó A zombik királyát (King of the Zombies, 1941), s még a Vudu vérfűrdőt (Voodoo Blood Bath, 1964) annak orvosával, aki a rák ellenszerét kutatja is hiába emlegetnénk fel, hiszen semmi újat nem lennének képesek mutatni. (Ne feledkezzünk meg azért Ed Wood felejthetetlen alkotásáról sem, A 9-es terv a világűrből (Plan 9 from Outer Space, 1956), mely már itt egyszer alaposabb kitárgyalásra került.)

 

 

 

Apokalipszis felé

 

Említsünk meg inkább két olyan, a szokásostól eltérő alkotást, melyek közül az első elhelyezhetetlen az előbbiekben felállított képletben, a másik pedig már egyenesen elvezet minket Romero apokalipszis-látomásához. Azaz időzzünk el egy kicsit a Zombit gondoztam (I Walked with a Zombie, 1943) és az Utolsó ember a földön (L’ultimo uomo della terra, 1964) című produkcióknál.


 

A Zombit gonoztamban egy fiatal ápolónő érkezik egy egzotikus szigetre, ahol az úr feleségét kellene ápolnia, de e helyett inkább beleszeret az úrba, s megmenteni próbálja a zombi minden tünetével rendelkező asszonyt. Viszont egy pillanatra sincsen szó elnyomásról, kritikai élről, csupán egy történetről két kultúra határán, mely eddig tetten érhetetlen szerepet ruház az esetlen, már-már szánni való, ám roppant rémisztő (említsük meg akkor azt is, hogy talán ez az első alkotás, mely kapcsán okkal említhetjük a rémisztő jelzőt, s a zombit egy lapon) lényt.


 

Tehát első ránézésre ez még elférne a fenti felsorolásba, bár igazából csupán a szerelmi történet végett, addig a másinál az is kétséges, hogy zombifilmről beszélhetünk-e. Hiszen Ubaldo Ragona és Sidney Salkow mozija inkább vámpírokkal operál (fényérzékenység, foghagyma és tükör fóbia, no meg az elmaradhatatlan karó Vincent Price kezében), mint a tárgyalt kreatúrával, de ettől függetlenül mind hangulatában és témájában egyértelmű előképe Romero világvágéjének. Igazából egy korszak lezárása is Richard Matheson regényéből készített film (mely azóta két másik produkció alapjául is szolgált), hiszen a lények nem az alvilágból kivetett élőhalottak, s nem is harmadik világbeli őslakosok, hanem mi, a minket körülvevő arctalan tömeg áradata.
Mint láthatjuk a filmművészet hajnalán a zombi még semmi más nem volt, csak egy agyatlan mások által uralt sajnálatra méltó rabszolga, aki tökéletesen alkalmas volt ebben a köntösben, hogy kritikával illesse a fehér hódítókat, s ezzel hasonlatossá váljon az elnyomott, kizsákmányolt rétegekhez.

 

Paulkemp

folyt. köv.

 

bonusz:

 

Címkék: film horror történelem elmélet zombi zombie tortenelem lugosi béla elmelet

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr291728366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baliquez 2010.02.04. 09:06:31

Csoszogó zombi már nagyon huszadikszázad, az ívben feléd sprintelő manapság a menő (L4D/L4D2).

nézz · http://www.ejatekok.com/ 2010.02.04. 09:25:33

Kész vagy a zombi támadásra :)

Lone Starr (törölt) 2010.02.04. 10:04:37

Sokan mondják a szakmában, a zombik, és a vámpírok "érzékenysége" pl. a fényre, filmes önreflexió. Gondoljunk a cellulóz párhuzamos tulajdonságára.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.02.04. 11:29:11

@Lone Star: de a zombik nem fényérzékenyek

@baliquez: várd ki 3 részes a sorozat

bolomba (törölt) 2010.02.04. 18:41:02

a minap gondolkodtam azon, hogy Golem es Frankenstein teremtmenye (mi a polgari neve?) vajon zombik -e? arra jutottam, hogy mivel se a vuduhoz, se Romerohoz nincsen kozuk, ezert ok nem zombik.

bolomba (törölt) 2010.02.04. 18:48:38

@bolomba: megvan miert gondolkodtam rajta. hat a szabo rozalia ment a fejemben, mikozben neztem a sep altal ajanlott folotebb szorakoztato The Tripper-nek azon reszet, amikor a foszereplo lanyunk acid hatasa alatt menekul Ronnie elol.

milyen jo is rajonni egy gondolat szuletesere.

bolomba (törölt) 2010.02.04. 18:53:13

@baliquez: na igen, manapsag zeneben az indie zombiban a sportos a trendi. ajaj, mar most latom, hogy a shaunnal nem szabad megszolalnom. sot lehet, hogy most is csondbe kene maradnom.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.02.04. 19:06:42

@bolomba: mind a golemmel, mind a szörnnyel szemben azt hoznám fel ellenvetésnek, hogy egyik sem ember, mindkettő csak utánzat, a golem ugye egyértelmű, a másik meg igaz, hogy halott emberekből lett összevarva, de valahogy mégsem tudom "emberi alapanyagból" létrehozott lényként kezelni, bár ja, ő valahol a zombiság határmezsgyéjén mozog

bolomba (törölt) 2010.02.04. 19:25:47

@paulkemp: a Golemnel valoban kizaro ok volt az agyag, mint anyag, am antropomorfizalasa, es a verrel valo felkeltese (egyszerusitve ver=lelek, mint e blogon is irva volt) kovetkezteben mar-mar felig emberre valt szamomra. a masik szorny pedig attol mert hat tobb emeber alkotta, attol meg nem szorult nalam periferiara.

aztan rajottem, hogy se a vuduhoz, se… es ekkor irtal egy posztot, es a gondolatom ezaltal farkaba harapott.

bolomba (törölt) 2010.02.04. 19:27:46

@bolomba: jaj szegeny, nem akartam lemasikozni, szoval helyesen: a szorny pedig…

Lone Starr (törölt) 2010.02.06. 11:15:44

@paulkemp: egy csomó filmben fényérzékenyek a zombik, ld. az amúgy nem nagy szám will smith-es "utolsó" emberes alkotást.

Lone Starr (törölt) 2010.02.06. 11:17:15

sőt a 28 days afterből is nekem az rémlik, mintha nappal kussolnának.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.02.06. 11:33:54

@Lone Star: a legenda vagyokat én spec nem számolom zombie filmnek, sem a regény, sem az előző két feldolgozás nem sorolható oda.

a 28 daysbe meg emlékeim szerint nappal is jönnek, pl mikor a katonák lövöldöznek rájuk, a folytatásba meg ugye egyértelmű (bár az a film...)

hastrman 2010.02.06. 11:46:09

A Frankenstein-féle Teremtmény nem zombi, hiszen a megjelenésétől eltekintve normál emberi személyiségjegyekkel (szeretetvágy, bosszúvágy, kíváncsiság stb.) rendelkezik -- a regénynek és számos filmfeldolgozásnak is épp ez az alapkérdése, ti. hogy miképp szorulhat ki önhibáján kívül valaki az emberi társadalomból.

bolomba (törölt) 2010.02.06. 15:58:20

@paulkemp: a legenda vagyokban szerintem azert lettek fenyerzekenyek, merthogy okafogyotta valt volna az adaptacio. ok vampirok csak az akkori trendi zombiknak beallitva.
a 28 daysbe meg fenyerzekenyek voltak (a katonak este lovoldoznek, vagy amikor borus, esos az ido), viszont a 28 weeksben mar nem.

bolomba (törölt) 2010.02.06. 16:06:20

@paulkemp: ohh a Daybreakers lett "jo" folytatasa, az I Am Legend-nek. A film nem nagy szam, de jokat lehet rajta kattogni.

bolomba (törölt) 2010.02.06. 16:15:59

@hastrman: persze a Szorny valoban nem volt zombi, csupan egy villanasnyi gondolatmenetet osztottam meg, aminek az alapproblametikaja kapcsolodott a poszthoz, azaz: Mitol lesz a zombi, zombi?

"…hogy miképp szorulhat ki önhibáján kívül valaki az emberi társadalomból."
na pont ez a kirekesztettseg erzese az egyik mondanivaloja a zombi filmeknek, csak a masik oldalrol.

Villy 2010.02.08. 23:15:54

most nem azért, de a Vincent Price-féle Last man on earth-ben nem vámpírok voltak?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2010.02.09. 00:37:42

@Villy: mint ahogy az írásban is áll: "Hiszen Ubaldo Ragona és Sidney Salkow mozija inkább vámpírokkal operál (fényérzékenység, foghagyma és tükör fóbia, no meg az elmaradhatatlan karó Vincent Price kezében)..."
süti beállítások módosítása