A nazisploitation mellett a hetvenes évek exploitation-aranykorának talán legbrutálisabb műfaja az elsősorban olasz alkotók által prefererált kannibálfilm. A rövid életű ciklus, mely a nyolcvanas évek közepére lényegében ugyanúgy eltűnt a mozik repertoárjából, mint a szintén olasz specialitásnak számító giallók vagy éppen a spagettiwesternek, a klasszikus kalandfilmek és a korabeli shockumentary-k keveredéséből jött létre.

 

 

Az egyik legfontosabb proto-kannibálfilm, az Umberto Lenzi jegyezte Man from Deep River híven illusztrálja a fenti tételt: dzsungelben ragadt hőse végül éppúgy összebarátkozik a kannibálokkal, mint a „farkasokkal táncoló” a sziukkal, miközben a film fő borzalomforrását a hősök megkínzása, illetve hanem a törzs szokásainak és a dzsungel törvényeinek mondo-filmeket idéző bemutatása adja. Az 1972-es film narratíváját, előre vetítve a műfaj fejlődésének irányát, minduntalan a természetfilmek retorikáját idéző betétek szabdalják: egy kikötözött mongúz perceken keresztül küzd egy kobrával, egy bennszülött asszony megszüli gyermekét, hogy aztán a krokodiloknak adja, a törzs ünnepélyesen leöl egy krokodilt. A későbbiekben a különféle hüllők és egyéb állatok nyíltszíni lemészárlása a kannibálfilm állandó motívuma lesz, ahol a feláldozott hidegvérűek egyszerre illusztrálják a dzsungel kegyetlenségét (lásd a boa vs. varánusz-pankrációt a Last Cannibal Worldben) és az emberi faj brutalitását (lásd a Cannibal Holocaust hírhedt teknős-jelenetét).

 

 

Az állatokkal szembeni kegyetlenség, a bennszülöttek (és sokszor a vadonba tévedt fehérek) cseppet sem hétköznapi szexuális szokásainak bemutatása, illetve az általában a jókora mészárlásban csúcsosodó finálé adja az olasz kannibálfilm gore-ban gazdag exploitation-faktorát, miközben mindezt – a mondo-filmekhez hasonlóan – azon álságos állítás legitimálja, miszerint a világ, a fehér ember és mindenekelőtt az Amazonas környékének lakói felfoghatatlanul kegyetlenek. Mely kegyetlenséggel a nézőnek újra meg újra szembesülnie kell.

 

 

 

A ciklus a nyolcvanas évek fordulóján kezdett kifulladni – ennek egyik jele az egyéb műfajok alapmotívumainak beszivárgása volt, lásd a Zombi Holocaust esetét a kannibálokkal, giallóval és őrült tudóssal, vagy a Cannibal Ferox krimiszálát –, de előtte Ruggero Deodato elkészítette az olasz kannibálfilm ékkövét. A Cannibal Holocaust az áldokumentumfilmes forma beemelésével csavart egyet az eredeti koncepción: az állítólag a dzsungelben talált filmszalagok egyaránt tudósítanak a bennszülöttek által felfalt stáb öncélú kegyetlenségeiről és az őket ért törzsi vérbosszú brutalitásáról, miközben sikerrel vágta ki a biztosítékot a korabeli cenzoroknál és került fel a különféle tiltólistákra. Eddig sem volt egyedi eset, hogy egy kannibálfilm főcíme felhívja a figyelmet a valós alapú eseményekre – maga Deodato is élt már ezzel a fogással a Last Cannibal World elején –, de a Cannibal Holocaust éppen azzal ért el minden előzményénél nagyobb hatást, hogy látszólag megszabadította a szüzsét a fikció árnyékától is. Az „a kannibálok mi vagyunk” a fehér, gyarmatosító kultúrára vonatkozó végső tanulsága – melyet Lenzi is átvesz majd a Cannibal Feroxban – a kannibálfilm paradox működését is feltárja: a filmkészítés érdekében elkövetett kegyetlenségek éppúgy vadállati szintre süllyesztette a korábbi kannibál és mondo-filmek stábjait, mint tette azt a Cannibal Holocaust fiktív forgatócsoportjával. A természetet és az idegen kultúrákat egyaránt kizsákmányoló kannibálfilm, a mondo átfikcionalizálásával kiadja az exploitation esszenciáját, ahol terítékre kerül minden, ami a befogadó elborzadását szolgálhatja – akár azon az áron is, ha ehhez ki kell belezni néhány, a kihalás szélén álló nyomorult hüllőt. Deodato, Lenzi és társaik filmjeiben feltárul az exploitaton-mozi árnyékosabbik oldala és mindent felzabáló, kannibalisztikus természete, ahol a kizsákmányolás áldozatai már nem egyéb kulturális termékek és korábbi műfajok, hanem az Amazonas élővilága.

 

 

Sep
 

Címkék: horror szótár elmélet umberto lenzi kannibálfilm ruggero deodato elmelet

A bejegyzés trackback címe:

https://lugosibela.blog.hu/api/trackback/id/tr491901930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2010.04.07. 18:31:15

Azért a Cannibal Holocaust remake-jét szívesen megnézném mai technikával, esetleg 3D-ben...

Villy 2010.04.07. 20:06:14

A Zombi Holocaust az valami eszméletlen(ül vicces). Mennyit röhögtünk rajta pár éve a koleszban. :))

Zelefánt 2010.04.07. 21:07:21

Azért a teknős (és valami cickányféle) valódi lemészárlásánál az alkotókat bebasztam volna mondjuk a krokodilok közé.

Mitya Ivanov 2010.04.07. 21:16:51

@Zelefánt: az egy majom volt, ha jól emlékszem.
És neha bevillant egy -egy mérsékelt égövi fa is a dzsungelben

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2010.04.07. 21:31:49

Ismét remek szubzsáner történet, már-már közszolgálati.
Nálam mondjuk mindegyik kannibál film kib.szta a biztosítékot. Nem bírom.
Mondjuk lehet benne van az is, hogy óriásit csalódtam amikor kamaszként láttam a kortársaim körében dicsőített Cannibal Holocaust-ot. Most sem emlékszem másra, csak a valódi teknőst, meg talán majmot is elevenen feldaraboló machetés jelenetekre.
Pár hónapja belenéztem (tehát próbálkoztam) a The Mountain of the Cannibal God-ba, de azt is kilőttem inkább, mert az utolsó negyed tájékán, mint ahogy írtátok is a finálékról, jócskán teret kap az emberi test átértelmezése.

redriot77 2010.04.07. 21:45:13

Én kb. három éve néztem meg a Cannibal Holocaustot. Utána szégyeltem magam, hogy betettem a lejátszóba azt a szart.

Nem vagyok sötétzöld környezetvédő, sem vegetáriánus, de ilyen szadista módon elevenen megcsonkítani és kivégezni egy védtelen állatot már túlmegy minden határon.

Méghogy ez jó film...

Dr. No 2010.04.07. 21:52:21

Most kellett rájönnöm, hogy a Lost Cannibal Worldot egy illegális vetítésen láttam kb. 1-sős gimis koromban a nyolcvanas évek közepén. Szupernyolcasról ment, élő narrációval.

Arról a jelenetről jöttem rá, amikor a fószer ki van kötözve, és a hangyák reggelre lerágják a kezét. Meg amikor a főhős eszik az eszik rátámadó kannibál májából. Emlékszem, ezen a filmen rosszul lettem.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.04.10. 17:08:41

@Zelefánt: @Mitya Ivanov: mindhárom volt: a cickány szerűséget élve felvágják és nyersen megeszik,, noha nem a kannibálok, hanem a kereső csoport.
aztán volt ugye a majom élve skalpolása meg a teknős feldarabolása
de pluszban volt még a malac lelövése is, de az ezekhez képest semmi.
elég brutál

kerenyim1 2010.04.12. 19:47:48

Huszarik Elégiájában meg megölnek három lovat. Szerintem ezeknek a filmeknek pont az a lényege, hogy a halált is a művészet szolgálatába állítsuk, ezáltal legyőzzük azt.

mooncat · http://rajzoltam.blog.hu 2010.04.14. 21:09:28

@kerenyim1: az én szememben élőlények megkínzását semmi sem igazolhatja, főleg nem lehet a művészetre hivatkozni ilyen "művek" esetében, ilyen öncélú jelleggel.
az elégiát nem láttam pont ezért, és ha ott is csak a film kedvéért történt a gyilkolászás, és nem inkább dokumentum jellegű, akkor tőlem ő is lehet akármilyen nagy művész, szarjon sünt.

Darkcomet 2010.04.21. 07:32:18

Huszarik Elegiajaba eleve meghaltak volna a lovak, mivel egy vagohidon jatszodik a 'tortenet'. A film a lovak utolso utjat mutatja be a halalba, mintegy szemleltetve az emberi brutalitast. Amugy a Ben Hur hires kocsijelenetenek forgatasa alatt tobb, mint 40 lovat oltek meg, megis mindenki el van ajulva tole. Egy idobe a Disney studio is eloszeretettel aldozott be allatokat, a 'hitelesebb' termeszetfilmjeihez.

2010.04.22. 23:04:08

A filmről nem tudok nyilatkozni, mert az erőszak ilyen nyílt ábrázolása nálam már átlépi a tűrőképesség határát. Még Pasolini Salo-ja is ott hever egy éve a polcomon, már rég vissza kellett volna adnom a haveromnak, de én még mindig várom a lelkileg megfelelő alkalmat a megnézésre.
Visszatérve a CH-hoz: azt gondolom, hogy a film "kontrasztját" jól mutatja, hogy ehhez - a filmtörténet egyik legbrutálisabb - filmjéhez készült talán az egyik legszebb zenei főcím téma, Riz Ortolani gyönyörű kompozíciója:
www.youtube.com/watch?v=kf1Vt6r-sj8&feature=related
süti beállítások módosítása